System kształcenia specjalizacyjnego w Polsce w latach 2011-2018 według danych rejestru prowadzonego przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego
PDF (English)

Słowa kluczowe

kształcenie podyplomowe
lekarze
Polska

Jak cytować

Zgliczyński, W. S., Węgrzyn, Z., Ruiz, M., Żochowski, A., Jankowski, M., Kobuszewski, B., Sytnik-Czetwertyński, J., Skowron, A., & Pinkas, J. (2020). System kształcenia specjalizacyjnego w Polsce w latach 2011-2018 według danych rejestru prowadzonego przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego. Wiedza Medyczna, 2(1), 1-8. https://doi.org/10.36553/wm.24

Abstrakt

Wprowadzenie: System kształcenia specjalizacyjnego w Polsce podlega ciągłym zmianom. Zarówno na poziomie formalno-prawnym, jak również na poziomie jakościowym i ilościowym. Zmiany te powinny być na bieżąco analizowane w celu oceny kierunków rozwoju kształcenia specjalizacyjnego.

Cel pracy: Celem pracy było określenie ilościowych zmian zachodzących w systemie kształcenia specjalizacyjnego lekarzy ogółem i w dziesięciu najbardziej licznych dziedzinach medycyny w latach 2011-2018

Materiał i metody: Materiał do analiz stanowiły dane rejestru lekarzy odbywających kształcenie specjalizacyjne prowadzonego przez Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego od 2011 r. do 2018 r. Analiza materiału miała charakter ilościowy. Analizę danych przeprowadzono przy zastosowaniu programu Statistica 12 Software (TIBCO Software Inc., Palo Alto, CA, USA).

Wyniki: Przeprowadzona analiza danych rejestru lekarzy odbywających specjalizację wskazuje, że w latach 2011-2018: wzrosła liczba lekarzy odbywających kształcenie specjalizacyjne, wzrastał odsetek kobiet w grupie lekarzy odbywających specjalizację. W analizowanym okresie czasu odsetek osób odbywających specjalizację w ramach rezydentury uległ zwiększeniu, wzrosła liczba podmiotów prowadzących specjalizacje oraz wrosła liczba miejsc szkoleniowych, oraz zwiększyło się wykorzystanie miejsc szkoleniowych umożliwiających odbywanie specjalizacji. Sytuacja różniła się pomiędzy 10 analizowanymi specjalizacjami.

Wnioski: System kształcenia podyplomowego lekarzy w Polsce w latach 2011-2018 stale się rozwijał i w coraz większym stopniu wykorzystywał swoje możliwości.

https://doi.org/10.36553/wm.24
PDF (English)

Bibliografia

(1) Code of Medical Ethics, Article 56.

(2) Act of 5 December 1996 on the Physician's Profession (Journal of Laws of 2019, item 537).

(3) Regulation of the Minister of Health of 29 march 2019 on the specialisation of doctors and dentists (Journal of Laws of 2019, item 602).

(4) The website of the Ministry of Health. https://www.gov.pl/web/zdrowie/liczba-przyznanych-miejsc-rezydenckich-dla-lekarzy-i-lekarzy-dentystow-ktorzy-rozpoczna-szkolenie-specjalizacyjne-na-podstawie-postepowania-kwalifikacyjnego-przeprowadzanego-w-terminie-1-31-pazdziernika-2019-r [access 1 November 2019].

(5) Report on the implementation of the state budget for the period from 1 January to 31 December 2017, discussion. Council of Ministers. Warszawa 2018.

(6) Zgliczyński WS, et al. Physicians and Dentists – Staffing and Training System in Poland. Postępy Nauk Medycznych 2016; 29 (5): 270-278.

(7) Baliński P, Krajewski R. Lekarze i lekarze dentyści w Polsce – charakterystyka demograficzna (Doctors and dentists in Poland – demographic characteristics). Status on 31 December 2017. Naczelna Izba Lekarska. Warszawa 2018.

(8) OECD (2017). Health at a Glance 2017: OECD Indicators. OECD Publishing. Paris. http://dx.doi.org/10.1787/health_glance-2017-en.

(9) Zgliczyński WS, Imiela J, Zgliczyński W. Lekarze specjalizujący się w zakresie chorób wewnętrznych – motywy wyboru specjalizacji, problemy związane z przebiegiem kształcenia oraz plany zawodowe po uzyskaniu specjalizacji (Doctors specialising in internal medicine – motivations for choosing a specialisation, problems related to the course of training and professional plans after obtaining the specialisation). Postępy Nauk Medycznych 2013; 11: 784-788.

(10) Weggemans MM, Van Dijk B, Van Dooijeweert B, Veenendaal AG. Ten Cate O. The postgraduate medical education pathway: an international comparison. GMS Journal for Medical Education 2017; 34(5), DOI: 10.3205/zma001140.

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Metrics



Downloads

Download data is not yet available.